Hvorfor skal vi sortere?
- er det et spørgsmål, du undre dig over?
Gennem generationer har vi i Danmark håndteret vores affald på mange forskellige måder, og årsagerne har bl.a. noget at gøre med affaldsmængder og affaldstyper.
Er du nysgerrig på denne udvikling?
Så kan du gennem dette forløb få kendskab til forskellige tidsperioder, samt få forskellige materialer i hånden, der har samme funktion, men skaber forskelligt affald.
Forløbet er et 'to-go'-forløb, hvor Revas kommer til jeres skole/klasse.
Dagen forløber med en vekselvirkning af oplæg, gruppesamtaler og andre arbejdsformer.
Gennem oplæg og arbejde i hæfte får eleverne kendskab til vores affaldshåndtering i Danmark gennem tiden.
Vi kigger på udviklingen og snakker om affaldstyper og mængder.
Gruppevis får eleverne udleveret et sæt materialer. Materialerne repræsenterer en udvikling, hvor emnet bl.a. kunne være affaldsmængde, affaldstype og affaldshåndtering.
Det vil være en fordel at eleverne kender til/har arbejdet med følgende inden mødet med Revas:
Forløbet kan med fordel ligge i forlængelse af en affaldsindsamling eller anden form for arbejde med affald og genbrug.
Forslag til videre arbejde tilbage på skolen:
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til den udvikling, der har været med vores affaldsmængder, affaldstyper og affaldshåndtering.
Eksempler fra Fælles Mål
Historie, efter 4. klasse
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kronologi og sammenhæng', hvor eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'historiebrug', hvor eleven kan fortælle om, hvordan mennesker er påvirket af og bruger historie.
Historie, efter 6. klasse
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kronologi og sammenhæng', hvor eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder. Med særligt fokus på 'kronologi, brud og kontinuitet'.
Natur/teknologi, efter 4. klasse
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan beskrive enkle naturfaglige og teknologiske problemstillinger.
Natur/teknologi, efter 6. klasse
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan kommunikere om natur og teknologi.
Forløbet er et 'to-go'-forløb, hvor Revas kommer til jeres skole/klasse.
PRIMÆRT materiale
Hvad sker der med vores affald idag?
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Forløb fra Alineas historieportal.
Forløbene findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløb på Xplores portaler for natur/teknologi.
Forløbene findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Kontakt formidler Pernille Neergaard
Mailen skal indeholde: