En sjov, udfordrende og legende omvisning for førskolebørn. Med udgangspunkt i værkerne fra den aktuelle særudstilling digter vi fantasifulde, sjove, alvorlige, spændende, uhyggelige og vedkommende historier.
Udstillinger i 2024:
20.09.24 - 12.01.25
Farming Fire, Mikkel Ørsted
20.09.24 - 12.01.25
Plastic Milk, Jens Settergren
24.01.25 - 11.05.25
Memory, Benedikte Bjerre & Johannes Büttner
24.01.25 - 11.05.25
Colour Instruments, Christina Augustesen
Kontakt Viborg Kunsthal og hør nærmere - vi skræddersyer løsninger til jer.
Tal eventuelt om kunst. Hvad er kunst? Hvor er der kunst og hvorfor? Hvordan ser man på kunst?
Tal om jeres oplevelse med kunsten. Hvad så I? Hvad gjorde indtryk på jer?
Børnene får mulighed for at sanse og opleve samtidskunsten i øjenhøjde. Forløbet tager udgangspunkt i lærerplanstemaerne Kultur, æstetik og fællesskab samt Krop, sanser og bevægelse, da børnene møder kunsten igennem bevægelse og leg. (Dette kan dog variere fra udstilling til udstilling).
Eksempler fra den pædagogiske læreplan
Kultur, æstetik og fællesskab - Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier. Det pædagogiske læringsmiljø skal endvidere understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.
Krop, sanser og bevægelse - Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på. Det pædagogiske læringsmiljø skal endvidere understøtte, at alle børn oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornemmelser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse.